Key Performance Indicators

Bij het toetsen van de statistieken wordt vaak gebruik gemaakt van vooraf gedefineerde doelen. De meest gebruikte KPI's (Key Performance Indicators) zijn via de meeste statistieken pakketten wel te analiseren.

1. Landingpage exit ratio

Hoeveel mensen verlaten je website meteen na de eerste pagina en hoeveel mensen weten uiteindelijk hun je doel/goal pagina te bereiken.

Vaak worden voor campagnes of acties een speciale landingspagina gemaakt. Hierop komen de mensen binnen waarna ze door moeten gaan naar de website. Middels een simpele meting kun je snel zien of je de pagina verder moet optimaliseren of dat de pagina het gewenste effect heeft.

2. Homepage effectiveness index

Hoeveel procent van de bezoekers weet de site te doorlopen totaan de doel/goal pagina

Naast de speciaal geoptimaliseerde doel/goal pagina's komen toch de meeste bezoekers van je website binnen op je homepage. Daarom is het belangrijk om aandacht te besteden aan de navigatie binnen de website. Hoe makkelijker iemand zijn weg kan vinden binnen de website hoe beter.

3. Home – Thank you page abandonment rate

hoeveel procent van de mensen die de doel/goal pagina hebben weten te bereiken gaan daarna nog verder op de website.

Vaak zijn de doel/goal pagina's een submit van een formulier. Iemand heeft een paar schoenen gekocht of ze hebben hun gegevens achter gelaten. De bevestiging van deze handelingen zijn de pagina's met de hoogste exit ratio. Deze waarde ligt meestal boven de 90%. Een site heeft meestal meerdere diensten die ze aanbieden. Kun je de exit ratio dus al met 5% reduceren en zo die 5% ook kunt verwijzen naar een 2e handeling dan kun je daar al extra winst uit halen.