Nofollow link tag

De tag rel="nofollow" met de naam werknaam nofollow is in begin 2005 in het leven geroepen om de effecten van linkspam / commentspam op weblogs, fora en andere reactiesystemen te reduceren. Door het toevoegen van de nofollow tag weet een zoekmachine dat de link niet toegevoegd is door de webmaster van de website maar door een bezoeker. Omdat een webmaster niet 24 uur per dag zijn website kan monitoren kan het voorkomen dat bezoekers links plaatsen naar spamsites of andere websites die geen toegevoegde waarde hebben. Hierdoor zal een zoekmachine deze links niet “vertrouwen” en dus zal de link geen gebruik maken van het vertrouwen van de website waarop de link geplaatst is.

Hoe behandeld een zoekmachine een nofollow link?

  • De zoekmachine zal stoppen bij de link en de websit achter de link niet doorzoeken
  • De zoekmachine zal de pagerank van de website niet meenemen in de beoordeling van de website
  • De zoekmachine zal de sleutelwoorden van de link niet meenemen in de beoordeling van de website

Enkele redenen tegen nofollow

  • nofollow zorgt er niet voor dat er geen spam meer is
  • nofollow is in strijd met de basis van het internet. Het kunnen linken naar elkaar.
  • nofollow is niet bruikbaar voor mensen, allen zoekmachines.
  • nofollow kunnen verkeerd gebruikt worden om websites te blokkeren.
  • nofollow discrimineren normale gebruikers
  • nofollow kan gebruikt worden om weblogs te discrimineren
  • nofollow is in strijd met de vrije meningsvrijheid
  • nofollow is door en voor de zoekmachines verzonnen zonder inspraak van andere
Bron: nonofollow.net

Wikipedia en nofollow

Wikipedia maakt al geruimte tijd gebruik van de nofollow tag. Echter was dit alleen van toepassing op de links vanaf dat moment. Vanaf 23 januari 2007 heeft wikipedia besloten om de nofollow tag aan alle externe links toe te voegen.
Meer informatie: Webwereld

Links

Dofollow Plugin For WordPress
Google blog: preventing comment spam