Sitelinks, hoe krijg je ze nou?

Dit artikel verscheen ook bij Seoking


Op de website van Andre Scholten las ik een leuk stukje over de google sitelinks. Ik kwam op dit onderwerp naar aanleiding van de sitelinks van mijn poker handleiding website. Google Sitelinks

Over dit onderwerp zijn er geen duidelijke antwoorden maar wel erg veel vragen. Juist daarom zijn er waarschijnlijk zoveel mensen mee bezig. Met mijn statistieken kan ik misschien wel enkele mythes ontkrachten.

Je site moet autoriteit zijn op een zoekopdracht.

De site is inderdaad autoriteit op meerdere zoekopdrachten. Echter is het niet zo dat iedere nummer 1 positie voldoende is. Terwijl 'poker combinaties' toch de 3e best bezochte pagina is van de website.

Je navigatie moet zo ver mogelijk vooraan staan.

Ook dit is mogelijk. De site begint met de code van de navigatie maar in hoeverre dit ook van effect is op de sitelinks kunnen we natuurlijk testen door de navigatie naar beneden te verplaatsen. De huidige indeling is:

site indeling

Je hoofdpagina en subpagina’s moeten een eigen groep van inkomende links en bezoekers hebben.

Ik denk dat de links minder van belang zijn. De pagina’s in de sitelinks zijn de pagina’s die via google de meeste bezoekers trekken. Het aantal links naar deze subpagina’s valt verders redelijk tegen.
Texas Hold'em - 0 inkomende links
Het poker spel - 0 inkomende links
Combinaties - 27 inkomende links
texas holdem | spel uitleg - Deze pagina bestaat niet meer en heeft een 301.

Google Sitemaps en Google Analytics.

Beide systemen zijn gebruikt om de website zo goed mogelijk te kunnen volgen. Echter zijn er geen aanwijzingen dat deze systemen ook maar van enig invloed zijn. Het verwijderen van de sitemap heeft voor langere tijd geen effect gehad op het verdwijnen van de sitelinks.

Je site moet minimaal pagerank 5 hebben.

De website heeft al geruime tijd een PageRank van 3. Het aantal bezoekers blijft ook stabiel op een gemiddelde van de 350 per dag hangen. Als 1 van deze factoren van invloed zouden zijn dan had ik het effect al wel eerder hebben moeten merken.

Je moet er geld in steken om tot sitelinks te komen.

Er is niets betaald aan Google. Ik ben geen sponsor van Google.

Verder valt er nog op dat er geen controlle zit in duplicate content. Middels het herschrijven van de url was er nog een oude link opgenomen die dezelfde content liet zien als de eerste pagina.

Alleen geoptimaliseerde websites komen in aanmerking.

Tot mijn verbazing zag ik dat Kruikenstad.com ook sitelinks heeft gekregen. Deze pagina gaat over het Tilburgse carnaval (dweilorkesten en verenigingen) met een piek van enkele maanden per jaar. Op de 5 dagen in het jaar gaan we over de 1000 bezoekers per dag en in de zomermaanden zitten we op een gemiddelde van 200 bezoekers per dag. De site heeft echter nog steeds geen geoptimaliseerde code. De URL is niet herschreven en ook niet alle pagina's zijn even uniek.

Algemene statistieken

Pokeruitleg.nl
8.83% Direct verkeer
5.78% Verwijzende sites
85.29% Zoekmachines

26.96% op "Poker uitleg"
13.15% op "Poker combinaties" waarbij geen sitelinks in beeld komen

Kruikenstad.com
12.05% op "kruikenstad"
onbekend op "carnaval tilburg"

Conclusie

Ik zie geen link tussen de pagerank, bezoekers en code betreffende sitelinks. Ik ben de laatste tijd wel aan het spelen geweest met titels, meta tags (is het nog wel van deze tijd?!) maar ook daar zie ik geen verband in. Beide sites zijn niet geheel uniek maar scoren wel goed op de content. Echter vliegen de laatste tijd de poker sites uit de grond. Ik denk dat het een combinatie is van een groep vaste bezoekers, content waar veel mensen op zoeken en de leeftijd van de websites. Hoe meer websites over een bepaald onderwerp, des te meer google de oudjes gaat waarderen.